12
2010.07.10. 10:48
Om Namah Shivaya
(Panchakshara Mantra) (Panchakshara Mantra)
Tisztelet Sivának (a Jóga urának -aki Istennel egyesült)
Az önmegvalósítás meditációs mantrája.
Om / Aum :
Három szintű értelmezése : A felébredés, álmok, mély alvás
Tudatos, tudat alatti, tudattalan
Múlt, jelen, jövő
Isten hangja
Namah / namaha:
Imádás, hódolat, tisztelet ( Hiszen minden a tied, mint Abszolút Valóságé)
Szótagonkénti jelentés:
Na – Az Úr elpalástolt kegyelme, ami nem nyilvánul meg..
Ma – a létező világ
Shivaya / Shiva:
Abszolút valóság, amiből minden kialakult, az anyag, a statika. Shiva a közvetlen tapasztalat, az intuitív tudás. A formátlan, időtlen és határtalan legfelsőbb Isten.
Szótagonkénti jelentése:
Shi – Shiva Isten. Shiva – Úr, isteni kegyelem
Va - az Ő kegyelme, a megnyilvánuló, az árulkodó
ya – lélek
Melléknévként a jelentése: szerencsés, jóindulatú, barátságos. Shiva Isten távolítja el a fejlődésünket akadályozó energiákat, hogy meg tudjunk újulni.
A mantra öt szótaga az öt elemet is jelképezi: Föld, Levegő, Víz, Tűz, Tér.
Shiva Isten megszólításai:
Hara: Az, aki elveszi a bánatot és fájdalmat.
Mahadeva - A Legfelsőbb Úr: Maha = nagy, Deva = Isten
Rudra - Az, aki üvölt, vagy szigorú és kérlelhetetlen
Maheshwara - A Legfelsőbb Úr: Maha = nagy, Eshwar = Isten
Rameshwara - Az, akit imád Rama: Ram, Eshwar = imád, Isten, Isteni Rama
A Legfelsőbb Mahayogi Yogi: Maha = nagy, Yogi = aki gyakorolja a Jógát
Mahabaleshwara –Nagy Erős Isten: Maha = nagy, Bal = erő, Eshwar = Isten
Trinetra – Három szemű, azaz : Tri = három, a Netra = Szem
Triaksha , Trinayana, Tryambakam – Ezek a kifejezések is Shiva Isten három szemére utalnak. A harmadik szeme, ami középen a homlokán van, a túzszem, ami megsemmisít minden elavultat, minden szennyezettet, ami akadályozza az ember fejlődését.
Maha Kala - Nagy idő, azaz a: Maha = három, Kala = Idő
Neelakantha - A kék torok: Neel = kék, Kantha = torokban
Digambara - Az egyik, aki az eget, mint a ruháit, azaz a: Dig = Ruhák, Ambara = Az ég, ahol repülhetsz
Vyomkesha - az, akinek olyan a haja mint az ég: Vyom = ég, Kesha = Haj
Chandrashekhara - A Hold kapitánya (Mestere): Chandra = Hold, Shekhara = master
Trishuldhari - Ő, aki az isteni Trishul vagy = Ő, aki az isteni hármasság része
Sabesan - Úr, aki táncol az emelvényen
Nagaraja – A kígyók királya
Ekambaranatha: romboló, a gonosz
Tripurantaka : Az erődök lerombolója
http://www.youtube.com/watch?v=AczOmID4tPA&feature=PlayList&p=9F6015467742E266&index=0&playnext=1
Om mantra (Aum)
Jelentése: Legfelsőbb végtelen szellem, legfelsőbb Úr – Isten
AUM
„A” – tudatos - teljes
„U” – tudattalan - finom
„M” – tudat alatti – okozati
A mantra utáni csend, az abszolút tudat jelképe.
Az Om - mantra (suttogva) ismétlése húsz perc alatt az összes sejtedet ellazítja. A köldöknél kell kezdeni a vizualizációt. Az „O” hangnál a köldök környékére koncentrálunk, és mikor az „m”hangnál tartunk a fej közepénél járjunk, rezegjen hosszan az ajak. Természetesen, először mindenki hangosan gyakorolja be, majd megszerezve a megfelelő tapasztalatot, jöhet a suttogva mantrázás.
Az Om Mantra a harmadik szem csakrához (Ajna) tartozik. Itt találkoznak a női és a férfi energiák, megteremtve az energiák egységét.
A legtöbb Mantra az Om Mantrával kezdődik, ennek az az oka, hogy ez a Mantra a legfőbb kozmikus rezgésből született, azt eleveníti meg. Az Om hangon keresztül minden jobban feltárul, minden intenzíven megmutatja magát.
http://www.youtube.com/watch?v=Lps1hzr0x80
http://www.youtube.com/watch?v=zkA4CqaTrrc&feature=related
Minden élőlény, minden egyes belégzéssel, öntudatlanul is a
"so - ham" (ő, én vagyok) imádságot ismételgeti. Ez a mantra örökké folyik minden élőlényben egész életén keresztül. A jóginak így lehetősége nyílik, hogy felismerje ennek a mantrának a jelentőségét, és ezáltal megszabaduljon, minden a lelkét megbéklyózó köteléktől. Saját lényének lélegzetét ajánlja fel áldozatként a Teremtőnek, és az élet lélegzetét kapja a Teremtőtől, annak áldásaként.
http://www.youtube.com/watch?v=4JnA6k9QldM
lam, Gyökér csakra
vam, Szakrál csakra (Szex csakra)
ram, Szolár plexus Napfonat
yam, jam, Szív csakra
ham, Torok csakra
ksham, harmadik szem
om, óm, aum, Korona csakra
A Mantra isteni hangok vagy szótagok kombinációja. Keletkezésük úgy történik, hogy a Rishi, vagy a jógi, isteni transzban megkapja az Istenségtől, akihez éppen imádkozott. Minden Mantra egy lelki látomás. A Mantrában Isten kegyelme ölt testet.
A Mantra két szóból áll össze. Manas (elme), és tray (törés). Így a mantra jelentése, az elme hullámzásainak megtörése, azaz az elme felszabadítása. Amikor mantrát használ a jógi, akkor pranayamat (tudatos légzést) alkalmaz. A mantrának, képszerűnek, lüktetőnek, kell lenni. A mantra használata befolyásolja a lélegzetet, megnyugtatja a szívet, tisztítja az elmét.
A mantrázás védikus tudománya a Laja jóga.
Minden gondolatunk, ha sokat ismételjük megvalósul, ezért fontos, hogy pozitív gondolatokkal foglalkozzunk, azokat ismételjünk.
A szakrális mantrák ismételgetése pozitív erővel tölt meg, az életünk jó irányba változik.
Mantrázhatunk hangosan, suttogva és gondolatban.
- A hangosan kimondott mantra a fizikai síkon hoz eredményeket, ott hat.
- A suttogva kimondott mantra az asztrális síkon fejti ki hatását.
- A gondolati úton történő mantrázás a mentális világban érvényesül leginkább.
A mantra szó az elme felszabadítására utal, és olyan védikus himnuszt takar, amely gyakorlatilag egy bizonyos istenségen való meditációt idéz elő. Egy hiteles gurutól kell megkapni a tanítványnak, mert csak így van teljes hatása. A mantra lehet csak egy szó vagy csak egy mantra-mag (bídzsa), mint például az om (aum) szótag, vagy pedig állhat több szóból is. Többszöri, alig hallható ismétlését dzsapának nevezik, amely egy nagyon komoly meditációt jelent. Általában gyöngyökön, illetve imafüzéren Jappa Mala (Dzsappa Mala) történik a mantrázás mert ez elősegíti a koncentrációt. Vannak olyan szádhuk, (szent személyek), akik naponta több mint 100 000-szer ismétlik el Isten neveit.
A Gaudíya-vaisnavák úgy tartják, hogy az Úr szent neveinek, különösen a:
Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Hare, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré
mantrának az éneklésével az ember eléri az Isten iránti transzcendentális szeretetet és odaadást. A szentírások azt mondják, hogy Krisna és neve nem különböznek egymástól, ezért ha valaki az Ő neveit énekli, akkor valójában magával Krisnával lép kapcsolatba.
A saiviták az "Om Namah Sivája" mantrát éneklik. A leghíresebb mantrák a fenti Haré Krisna mantra,
Gáyatrí Mantra és az om (aum). A Gáyatrí Mantrát a bráhmanák vibrálják azután, hogy azt a lelki tanítómestertől egy lelki avatás során megkapták. Ez utóbbi feltétel elengedhetetlen ahhoz, hogy a mantra megnyilvánítsa hatását.
Egyes elkézpelések az imával is összekapcsolják, és a keresztény vallásban ugyanúgy mint például a buddhizmuban is a felsőbb erőkkel való kapcsolatba lépéshez szügséges fohászként értelmezik. Valójában a mantra ritmusos ismételgetése hat az emberre, míg a kereszténységben az ima nem ezt szolgálja.
A mantrák akkor is működnek, ha nem tudjuk a jelentésüket, de ha tudjuk, a jelentés ismerete megszázszorozza az energia áramlását az agyban. Tehát érdemes foglalkozni velük.
|